Cum îți dai seama că românul e prost?

Imagine
Am așteptat (destul de mult totuși) să treacă tot balamucul cu evaluarea națională, bacul și, bineînțeles, să termin și eu cu examenele și licența ca să mai scriu pe blog.  Întâmplările din ultima vreme m-au făcut să realizez că suntem o nație de proști și că ne merităm soarta. Evaluarea națională și examenul de bacalaureat sunt printre cele mai importante examene ale vieții, conform spuselor... tuturor. Evaluarea trebuie să o iei cu o notă mare ca să intri la un liceu bun (că altfel nu poți învăța), iar bacul trebuie să îl iei ca să... nu știu, completați voi. :) Evaluarea națională Subiectul discuției de astăzi nu se axează pe profesori, pe stat sau pe sistemul de învățământ, ci pe elevi și părinți, îndeosebi pe cei din prima categorie. Vina părinților? Nu au fost în stare să fie cu ochii pe odraslele lor, să îi încurajeze și să îi împingă de la spate, să fie oleac' mai severi în ceea ce privește învățatul (pentru ca atunci când ești adolescent, ai nevoie de toată

Școala românească

       Hello guys ! Tocmai ce m-am întors de la școală și  vreau să scriu încă un articol până să plec la pregătire. 

       Stăteam pe Facebook și găsesc o poză care caracterizează sistemul de învățământ românesc foarte clar :

educatie
     
Lucrul acesta se întâmplă încă din școala primară, când, de exemplu, la orele de desen, învățătoarea îți dă o temă să o  faci, un desen pe o anumită temă. Tu îți faci tema folosindu-ți imaginația, realizezi desenul cum crezi tu că este corect, cum crezi tu că este cel mai bine. A doua zi la școală, profesoara îți spune că nu l-ai făcut bine și începe să ți-l retușeze sau îți pune notă mică. De ce? De ce profesorii vor să ne limiteze imaginația și vor să ne facă pe toți la fel ? Ăsta este un exemplu destul de simplu, zic eu.

Treaba e mai ... gravă când suntem la liceu, când ne chinuim să învățăm pentru BAC 5 mii de comentarii degeaba. Eu nu înțeleg rostul acestui învățat mecanic ? La ce ne ajută? Da, cultură generală, însă după BAC ce vom face cu atâtea interpretări ale poeziilor, ale romanelor, nuvelelor ? Le vom uita pe toate. 

 Eu aș fi dat probele la BAC pe partea de gramatică. De ce? Foarte simplu : românii "nu știe" să scrie. Văd din ce în ce mai multă lume pe Facebook care nu știe să scrie corect, care folosește cratima atunci când nu este nevoie, care scriu cuvintele într-un mod atât de ciudat, încât am început să scriu și eu ca ei sau să mă întreb cum este corect.

analfabetiGenul ăsta de oameni nici nu ar trebui să intre la liceu, ar trebui să facă din nou clasele primare, acele clase unde se fac bazele limbii române. Da, frate, înțeleg, ești pe net, nu sunt profesori care să te corecteze, DAR asta nu înseamnă că trebuie să scrii în ultimul hal, să demonstrezi lumii cât de "deștept" ești.

Dacă te obișnuiești să scrii greșit pe internet, în mediul virtual, așa vei scrie și în realitate, chit că tu vei zice că nu e așa. Oare la atestate, lucrări de licențe sau de masterat ce vei face? Vei scrie cu "sh", "tz", "k" și mai știu eu în ce mod ? Recunosc, și eu mai scriu cu "k" sau "q" când mă grăbesc, da în niciun caz nu pocesc cuvintele.

Partea a doua a acestui examen foarte important pentru elevii de clasa a XII-a conține o părere proprie asupra unei sintagme, a unei teme sau a unui citat. Cerința acestui subiect începe așa : "Exprimă-ți părerea ...". Hmm ... să analizăm un pic "exprimă-ți" -> -ți -> ție -> a ta. 

Bun, îmi exprim părerea, dar de ce trebuie corectată după un barem ? Este părerea mea, asta cred eu despre citatul respectiv. La fel se întâmplă și la interpretarea poeziei (partea I), unde la ultimele două cerințe trebuie să comentezi ori o strofă, ori o imagine artistică, ori ceva legat de poezie. Nu înțeleg de ce se scad puncte acolo, din moment ce eu asta am înțeles din textul respectiv.

    În fine ... știu foarte bine că nu se va schimba nimic în țara asta dacă scriu eu aici ce mă deranjează, dar ma mai descarc și eu, poate unii vor înțelege ceva din articolul ăsta, poate vor face ceva în privința asta. :)
So ... ne vedem la articolul următor. Aveți grijă de voi, vă pup ! :*


Facebook page: deyush

Comentarii

  1. In primul rand ai dreptate pana la un punct. Da sistemul de invatamant este invechit si conceptiile la fel. Se da literatura pentru ca literatura pe langa faptul ca dezvolta pe langa imaginatie si vocabularul adica limbajul literar si corect gramatical. Nu cred ca daca ai citit o nuvela sau un roman nu ti-ai creat o parere asupra operei si asupra personajelor. Asta ar trebui sa fie punctat parerea personala, ceea ce iti exprima tie textul literar fie ca e proza sau poezie. Si aici intervine frumusetea pentru ca apare diferenta de opinie. Mie imi exprima ceva un text tie iti exprima altceva sau poate nu iti exprima nimic. Nu vad rostul si nu am vazut niciodata rostul invatatului mecanic a mii de pagini de comentarii degeaba pentru ca tot nu ramane nimic. Important e ceea ce gandesti tu, ce parere ti-au lasat textul si personajele. Cum bine spuneai de ce trebuie sa gandim toti la fel. De aceea au aparut si manualele alternative pentru diversitate. Pe vremea cealalta exista un singur manual si toata lumea tocea acelasi comentariu.

    Bine nu zice nimeni ca nu exista anumite linii si trasaturi de caracter la un personaj alea trebuie studiate insa caracterizarea o faci singur. Daca intalnesti un om il poti caracteriza din prisma multor aspecte. La fel si la opere literare. Cel putin parerea mea.

    Acum serios cate opere ai citit integral din cate ai pentru BAC? Daca le-ai citit pe toate bravo te felicit.

    In al doilea rand este dovedit cel putin pentru mine faptul ca persoanele de profil real au inclinatie spre gramatica pentru ca mintea lor este mult mai logica pentru a umanistilor. E normal sa nu iti exprime nimic o poezie pentru ca "realisti" tind sa analizeze un text iar umanistii il comenteaza. E foarte simplu.

    Nu in ultimul rand de acord cu tine prea mult analfabetism pe net. Pai daca multi sunt semianalfabeti in viata de zi cu zi cum vrei sa fie pe internet ma mir ca stiu ce e aia. Partea proasta ca e influenteaza.

    Cheers.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Literatura iti dezvolta imaginatia, dar literatura pe care o citesti din placere, nu ca esti obligat. Si spui tu de limbaj corect gramatical ? Mnaah, nu mereu. Am vazut foarte multe greseli, multe cuvinte care nu se mai folosesc in ziua de azi. Se presupune ca trebuie sa invatam cuvinte noi, nu? Atunci de ce nu citim carti contemporane ? Din moment ce in barem nu scrie cum crezi tu, cum vezi tu opera, nu e mai bine sa inveti comentariile alea idioate ? Ca doar vrei nota mare la romana, iar ceea ce crezi tu nu e bine, nu se puncteaza. De exemplu, eu am avut la prima simulare sa il caracterizez pe Harap-Alb. L-am caracterizat, mi-am mai adus aminte intamplari, situatii, cuvinte spuse de profa de romana din clasa a X-a, dar a contat? NU ! Profa care mi-a corectat lucrarea mi-a dat NOUA puncte din TREIZECI ! Concluzia? Te las pe tine !

      Sincera sa fiu, nu am citit prea multe opere, nu ma fascineaza sa citesc ceea ce sunt obigata sa citesc, insa in timpul meu liber ma mai apucam de vreo carte, evident, ce imi place.

      Pe mine ma deranjeaza foarte mult cand vad ca unu' nu stie sa scrie sau sa vorbeasca, dar are pretentia ca e mare destept. Mi-e scarba de astfel de oameni ! Uhm, ai si tu dreptate, intr-un fel. Mie mi se par foarte usoare matematica si economia, invat destul de repede, ma descurc foarte bine, insa la romana eu trebuie sa invat. *moment de lauda* : marele meu atuu este ca prind foarte repede. Mie nu-mi trebuie prea mult ca sa invat niste opere, comentarii, mai ales daca imi place poezia. Uite, de exemplu la Mihai Eminescu. Nu pot sa invat deloc "Luceafarul", nu-mi place poezia aia, insa "Scrisoarea I" o ador, stiu si citate din ea (cred ca este singura poezia din care inca stiu citate, desi le-am invatat acum un an :))).

      Toate ca toate, dar analfabetii si prostii ne influenteaza viata prea mult. Romania este condusa de prosti, in mare parte locuita tot de ei ! Am eu o vorba "Tara-i frumoasa, pacat ca-i locuita".

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Pentru orice greșeală de scriere, sfat, reclamație sau plângere, așteptăm comentarii! Vă mulțumim!

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare către EL

Jocuri cu bile

Dominația creierului